Ακολούθησε μας:

Οι επιλογές πολλές, η απόφαση δύσκολη! Τα διάφορα αθλήματα, οι καλλιτεχνικές δραστηριότητες, οι ξένες γλώσσες, η ρομποτική και πολλές ακόμα δράσεις περιμένουν τα παιδιά να τις ανακαλύψουν. Πως θα αποφασίσουμε όμως ποια είναι η κλίση, η επιθυμία ή το ταλέντο του παιδιού ώστε να του δώσουμε την ευκαιρία να το εξελίξει;

 

  • Αρχικα προσπαθούμε να απαλλαγούμε από τα δικά μας όνειρα για το παιδί, ώστε να ανακαλύψουμε απρόσκοπτα τη δική του κλίση. Μπορεί να θέλουμε πολύ έναν γιο ποδοσφαιριστή αλλά εάν στο παιδί μας αρέσει η μουσική, του αξίζει να την ανακαλύψει.

 

  • Παρατηρούμε το παιδί κατά τη διάρκεια των διακοπων. Με τι ασχολείται όταν είναι ελεύθερο υποχρεώσεων και μπορεί να κάνει ό,τι θέλει; Παρατηρούμε κάποια ιδιαίτερη επιθυμία να ασχοληθεί με κάποιο άθλημα, να ακούσει μουσική, να ζωγραφίσει, να χορέψει, να κατασκευάσει κάτι από το μηδέν; Επίσης, η επιθυμία του για πράγματα που του αρέσουν μπορεί να αποτυπώνεται πολλές φορές και στις ζωγραφιές του ή σε δημιουργίες κάθε λογής. Μπορεί να δούμε ότι ζωγραφίζει τον εαυτό του με μία μπάλα να παίζει μπάσκετ ή βόλεϊ ή ζωγραφίζει τον εαυτό του στην παραλία κρατώντας μία ρακέτα. Ακόμα και τα προγράμματα που του αρέσει να βλέπει στην τηλεόραση πολλές φορές μπορούν να μας βοηθήσουν να καταλάβουμε την κλήση του.

 

  • Ρωτάμε το παιδί ευθέως, επικοινωνούμε μαζί του. Τι είναι αυτό που θα του άρεσε να κάνει τα απογεύματα όταν τελειώνει το σχολείο; Σεβόμαστε την επιθυμία του και συζητάμε σχετικά με αυτό. Φυσικά, είναι πολύ πιθανό το παιδί να μην έχει αποφασίσει τι θέλει να κάνει, ή να δοκιμάσει πολλές διαφορετικές δραστηριότητες μέχρι να καταλήξει σε αυτό που το εκφράζει περισσότερο. Είναι καλό να είμαστε προετοιμασμένοι και για αυτό.

 

  • Ας μην αποκλείσουμε και το συνδυασμό δύο πολύ διαφορετικών μεταξύ τους δραστηριοτήτων. Για παράδειγμα το παιδί μπορεί να θέλει να ασχοληθεί με κάποιο άθλημα και παράλληλα να ενδιαφέρεται και για κάποια καλλιτεχνική δραστηριότητα. Το ένα δεν αναιρεί το άλλο, ίσα-ίσα που είναι δύο τομείς, ο αθλητισμός και η τέχνη, που συμβάλλουν σημαντικά στην ψυχοσυναισθηματική ανάπτυξη του παιδιού. Δεν είναι λίγες οι φορές που συνδυάζονται και στην ίδια δραστηριότητα! Για παράδειγμα, στη ρυθμική γυμναστική το παιδί αθλείται ακούγοντας παράλληλα μουσική και ακολουθώντας το ρυθμό.

 

Όπως καταλαβαίνετε χρειάζεται να δείχνουμε εμπιστοσύνη στο παιδί, να του αφιερώνουμε χρόνο και να του δίνουμε χώρο, ώστε και να μπορεί να μας εκφράσει τις επιθυμίες του, αλλά και να δοκιμαστεί σε διαφορετικά πράγματα μέχρι να καταλήξει σε αυτό που του ταιριάζει.

 

Βάγια Ζιώγα

Ψυχολόγος