Ακολούθησε μας:

Εκφοβισμός στη διατροφή. Η δράση «νικάει» την αντίδραση!

07/09/2020 19:07

Τα παιδιά μέσα στην αθωότητά τους πολλές φορές μπορεί να είναι σκληρά. Εύκολα, λοιπόν, μπορεί με τη συμπεριφορά τους να στιγματίσουν κάποιες καταστάσεις. Το bullying είναι μια κατάσταση που πλέον αποτελεί έναν από τους μεγαλύτερους «πονοκεφάλους» για τους γονείς, τους εκπαιδευτικούς και τους σχολικούς συμβούλους. Τα παιδιά μπορεί να είναι θύματα εκφοβισμού και στιγματισμού για πληθώρα λόγων, και δε θα μπορούσαν να λείπουν βέβαια και θέματα που αφορούν τη διατροφή.

Παιδιά με αυξημένο σωματικό βάρος δέχονται συχνά το στιγματισμό και συχνά συστηματικό εκφοβισμό από τους συνομηλίκους της, οδηγώντας τα παιδιά με αυξημένο σωματικό βάρος να έχουν πρόβλημα με την εικόνα του σώματός τους, να καταφεύγουν στη συναισθηματική υπερφαγία και να γίνεται ένας φαύλος κύκλος.

Πρόσφατη βρετανική μελέτη έδειξε, πέρα από τη σύνδεση του εκφοβισμού στην παιδική ηλικία και τον κίνδυνο εμφάνισης διαταραχών στην ψυχική υγεία παιδιών και εφήβων, ότι τα άτομα που είχαν δεχθεί εκφοβισμό στην παιδική τους ηλικία έχουν μεγαλύτερο κίνδυνο εμφάνισης παχυσαρκίας, καρδιακών παθήσεων και σακχαρώδη διαβήτη στην ενήλικο ζωή.

Πέρα όμως από στιγματισμό και εκφοβισμό που μπορεί να έχει δεχθεί κάποιο παιδί επειδή έχει αυξημένο σωματικό βάρος, ο στιγματισμός στα παιδιά μπορεί να γίνει και μέσα από πιο απλές εκφάνσεις στη διάρκεια του σχολικού βίου. Πολλές φορές τα παιδιά μπορεί να κοροϊδέψουν τους συμμαθητές τους μόνο και μόνο επειδή η μαμά τους ή η γιαγιά τους τούς έχει δώσει στο σχολείο κάποιο τάπερ με κομματάκια φρούτου ή καρότο, και δεν προτιμάνε την «τιμημένη» τυρόπιτα ή κρουασάν του σχολικού κυλικείου.

Όλα αυτά, όμως, είναι στο χέρι μας να αλλάξουν, χρειάζονται όμως μια πολύπλευρη προσέγγιση:

  • Το σχολικό περιβάλλον θα πρέπει να καλλιεργεί στους μαθητές το αίσθημα της συνεργασίας, της επικοινωνίας, της αυτοπεποίθησης και της αυτοεκτίμησης, καθώς και να ενισχύει την ικανότητα του μαθητή για την υιοθέτηση ενός υγιεινού τρόπου ζωής.
  • Το σχολείο μπορεί να συμμετέχει στην κατάλληλη διατροφική εκπαίδευση των παιδιών στοχεύοντας στην προβολή της ισορροπίας στη διατροφή. Είναι σημαντικό να γνωρίσουν τα παιδιά από μικρή ηλικία ότι όλα τα τρόφιμα έχουν θέση σε ένα διαιτολόγιο, αλλά με διαφορετική συχνότητα, ώστε να καταναλώνεται ποικιλία τροφίμων, από όλες τις ομάδες.
  • Η διδαχή στα παιδιά ότι δεν υπάρχουν «καλά-κακά» τρόφιμα ή «απαγορευμένα-υγιεινά». Το σκεπτικό αυτό προκαλεί αναπόφευκτα και αντίστοιχα επικριτικά σχόλια όταν η πλειοψηφία των μαθητών καταναλώνουν τα θεωρούμενα «καλά» τρόφιμα, ενώ όλοι οι υπόλοιποι επιλέγουν τα «κακά». Τέτοιου είδους όμως διακρίσεις και σχολιασμοί δεν προάγουν τις ισορροπημένες διαιτητικές συνήθειες και δημιουργούν ενοχές σε σχέση με την κατανάλωση κάποιων τροφίμων.
  • Οι εκπαιδευτικοί ή ακόμα και οι γονείς θα μπορούσαν να καθιερώσουν τη μέρα του φρούτου, των λαχανικών κτλ όπου όλα τα παιδιά θα πρέπει να φέρουν μαζί τους για γεύμα κάποιο φρούτο ή λαχανικό, αντίστοιχα, μειώνοντας έτσι τις διακρίσεις.

Η συμβολή του σχολείου και του εκπαιδευτικού στην πρόληψη του στιγματισμού και εκφοβισμού των ατόμων μπορεί να ξεκινά από την εκπαίδευση, αλλά επεκτείνεται πολύ περισσότερο εκτός μαθήματος, επενδύοντας στην έντονη αλληλεπίδραση μεταξύ γονέων-μαθητών-εκπαιδευτικών, ώστε η κατάλληλη στάση και συμπεριφορά όλων να συμβάλλει στην προάσπιση μιας υγιούς διαιτητικής συμπεριφοράς από τη μεριά των μαθητών.